Nakladatelství EPOCHA

Íránský kaleidoskop

Jaromír Míra Červenka

Zařazení v edičním plánu:
Životní styl

Obecně se traduje, že jisté státy není ani v nejmenším radno navštěvovat. V případě Íránu, jenž patří k těm několika neprávem ocejchovaným, jde ovšem nezřídka o zavádějící mediální masáž, jejímž cílem je poškození pověsti této, nad jiné zajímavé a vstřícné země. Ony, povětšinou příkré, soudy jsou totiž často vynášeny personami, prezentujícími se, coby jakési „ echt elity“ – přičemž jejich prohlášení bývají, vzápětí poté, ochotně papouškována většinou závislých mainstreamových médií. I proto je tu pro vás připraven titul Íránský kaleidoskop. Pokud během čtení zažijete alespoň náznak touhy po cestě kamsi do neznáma, nutící vaše tělo aby se zvedlo z pohodlí domácího křesla - pak byl prvotní účel této knihy dostatečně naplněn…

1. vyd., váz. s přeb., formát 140x205, cca 300 stran, barevná fotopříloha

DATUM VYDÁNÍ BUDE UPŘESNĚNO

O knize:

Cítíte-li potřebu, objevit reálnou tvář země v její nezkreslené podobě, nezbyde vám, nežli se do Íránu vydat buď osobně, na vlastní pěst, nebo se alespoň pokusit nahlédnout pod pokličku místního dění, spolu s cestovatelem a novinářem Jaromírem M. Červenkou, a jeho právě vydávaným titulem - Íránský kaleidoskop.
Přesto, že je Írán státem veskrze konzervativním, došlo nakonec i zde (v průběhu čtrnácti let, v nichž měl autor možnost zemi opakovaně navštívit) k nemalým změnám. Také o tomto pozvolném posouvání v čase kniha Íránský kaleidoskop barvitě vypovídá.
Titul je v první řadě knihou cestopisnou, ovšem s jistými přesahy, směřujícími do ukotvení v prostoru celého blízkovýchodního regionu. Celek se dělí do dvou rozsáhlejších částí. Ta první popisuje trasu poslední autorovy cesty, jež vedla napříč známými i polozapomenutými místy, jak živoucími organismy íránských měst, tak i poklidným venkovským prostředím. Vše je, jaksi navrch, okořeněno i množstvím zajímavých reálií, stejně jako drobnými mikro-příběhy ze života běžných Íránců.
Druhá část textu, s názvem Íránské odbočky, je pak vyskládána z šestnácti tzv. volných kapitol, do nichž se promítají různorodá témata - ať už jde o ta závažnější, tedy problematiku jádra, tajných služeb, náboženství či rozličných historických událostí, přes osobité komentáře k všemožným zvykovým tradicím, až po témata vysloveně odlehčená, která reflektují zdejší pojetí módy, nebo třeba i specifika íránské kuchyně. Jaromír M. Červenka si ovšem v žádném případě neosobuje v Česku tak hojně oblíbenou roli onoho „mudrlantského“ politologa – vždy tu jde pouze o jeho osobní pohled, jenž se v průběhu psaní nesnaží zastírat ani jisté „mouchy“, jimiž přísný náboženský systém v Íránu (alespoň posuzováno prizmatem naší západní civilizace) viditelně oplývá.
Kvůli svému (spíše levicovému) smýšlení si pak autor občas bere na paškál i nezřízený vliv všeobjímajících aktivit americké CIA, a to včetně dopadů, které posléze negativně ovlivňují dění v různých částech světa.
Jaromír Míra Červenka je rovným dílem spisovatel i fotograf. Právě pracím s fotografií se věnuje již dlouhou řádku let. A je to vskutku znát – i díky péči nakladatelství Epocha, je totiž celá zmiňovaná publikace doplněna plejádou mnoha kvalitních barevných fotek prezentovaných zde na křídě, nepočítaje v to desítky černobílých reprodukcí, jež se staly nedílnou součástí samotného textu.
S titulem v pevné vazbě koresponduje také citlivě zvládnutý přebal, na jehož záložkách najdeme v podstatě celý autorův dosavadní profesní život.
Kniha má být především katalyzátorem dobré nálady a vnitřní pohody, klidně tedy postačí, budete-li si své privátní dobrodružství užívat dostatečně zblízka, třebas v důvěrně známém a poklidném prostředí vašeho obývacího pokoje.
Ostatně - právě takové je i přání samotného autora, stejně jako nakladatele…

Jaromír Míra Červenka (*1952)
nezávislý novinář, spisovatel, fotograf, cestovatel i občasný bloger

Milovník krásných knih, a ještě donedávna také staropražský antikvář, vystřídal po roce 1977 mnoho manuálních zaměstnání - živil se jako topič, uklízeč a příležitostný dělník.
V průběhu devadesátých let se pak, krom provozování nevelkého antikvariátu, oficiálně vrátil i ke své původně vystudované profesi výtvarníka, ale hlavně – začal po dlouhé době znovu pravidelně cestovat. Zprvu, ostatně jako většina lidí, vyrazil zcela logicky západním směrem. S měnícím se časem i zkušenostmi bylo ale čím dál markantnější, že se do centra jeho skutečného zájmu dostává úplně jiná oblast - asijský kontinent.
Vrací se sem, až na drobné výjimky, prakticky každoročně, aby pozvolna, krok za krokem, mapoval celý tenhle spletitý a na první pohled neorganicky působící prostor.
V současnosti se autor věnuje barevné i č/b fotografii, spolupracuje s několika nakladatelstvími a časopisy, vydává cestopisnou literaturu, a s oblibou také píše knížky pro dětské čtenáře všech věkových kategorií.
Kniha Íránský kaleidoskop je tak již jeho čtrnáctým titulem v řadě. Některé z autorových prací byly přeloženy do slovenštiny i angličtiny.
Mimo jiné je i spoludržitelem prestižní ceny za třetí místo v tradiční soutěži Nejkrásnější české knihy r. 2011, a také jeho fotografické práce se opakovaně staly součástí výstavních přehlídek Czech Press Photo, konaných každoročně na pražské Staroměstské radnici.